Hoeveel presentaties heeft u het afgelopen jaar gevolgd? 10, 20, 40 misschien? En van hoeveel van die presentaties kunt u zich het verhaal nog herinneren? De meeste mensen scoren op de laatste vraag behoorlijk laag. En dat is eigenlijk doodzonde van de tijd. Voor zowel de spreker als de luisteraar. Maar wat zorgt er dan voor dat een verhaal beklijft? Marjolein Rigter van Porter Novelli geeft praktisch advies.

De presentaties van TEDx zijn ook in Nederland inmiddels een vaste waarde. Ik probeer ze altijd te volgen, stiekem op zoek naar de nieuwe Peter van Uhm.

Zijn speech op TEDx in 2012 (zie de video hieronder) kreeg meer dan een half miljoen pageviews en zijn speechschrijfster Annelies Breedveld won er de 2012 Cicere Speechwriting Award mee.

Ondanks zijn slechte Engelse uitspraak, zijn statische houding en zijn monotone stem weet hij de luisteraar in het begin van zijn verhaal al bij zijn lurven te pakken met het verrassende en confronterende: I chose something else, I chose the gun.

Met het indrukwekkende wapen live op het podium confronteert Van Uhm je direct met de kern van zijn verhaal. Mooi ook hoe hij even de tijd neemt om dat door te laten werken bij het publiek. Om dan vervolgens snel door te pakken naar zijn kernboodschap: het belang van democratische strijdkrachten voor de wereld. En dat allemaal al in de eerste drie minuten van zijn speech!

Motorisch moment

Het moment dat het wapen op het podium komt, is het motorische moment van zijn presentatie: het moment dat het verhaal op gang komt. Vanaf dat moment wordt het spannend en de luisteraar gaat op het puntje van zijn stoel zitten.

Dat motorische moment is essentieel voor ieder verhaal. Iedere film heeft het en iedere goede roman ook. Dus ook jouw presentatie heeft er profijt van en niet alleen voor het geval je voor TEDx gevraagd wordt.

Verschillende invalshoeken

Je kunt verschillende invalshoeken gebruiken voor een motorisch moment. Kom bijvoorbeeld met een pakkend beeld, een persoonlijke anekdote of confronterende onderzoeksgegevens.

Zolang je de luisteraar vanaf het begin maar bij zijn lurven pakt en laat zien waar het jou om te doen is met dit verhaal. En dus moet je jouw belangrijkste boodschap zo snel mogelijk neerzetten.

Je kan er zelfs al mee beginnen. Vaak wachten we daar veel te lang mee omdat we bang zijn dat we te snel iets 'weggeven' en de luisteraar zijn aandacht verliest. Het is eerder andersom, zo laat ook Peter van Uhm ons zien.

Marjolein Rigter is communicatietrainer en account director bij Porter Novelli. Meer informatie over presentatietechnieken vind je hier.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl